Geen dag is hetzelfde
Een doorsnee dag op het werk? Luuk Heukshorst glimlacht. “Als ik dát toch eens wist. De werkdagen zijn hier heel divers, geen dag is hetzelfde. Sowieso is mijn klantenportefeuille heel divers: van koffiebranders tot medisch specialisten, van diervoederfabrikanten tot staalbedrijven.”
Niet alleen de bedrijven waarvoor hij werkt zijn totaal verschillend, maar ook de fase waarin het bedrijf verkeert zorgt voor verschillende vraagstukken.
“De ene keer zit je aan tafel bij jonge ondernemers die in de opbouwfase zitten van hun bedrijf. De andere keer kom je bij een oudere werkgever die zijn onderneming wil verkopen of overdragen aan zijn kinderen. We doen in de accountancy dus veel meer dan alleen het samenstellen van een jaarrekening of het produceren van cijfers.”
Sparringpartner van ondernemers
Als accountant in de Accountancy helpt Luuk Heukshorst ondernemers eigenlijk bij alles wat er op hun pad komt. Zowel zakelijk als privé. Want juist persoonlijke beslissingen kunnen veel impact hebben op de zakelijke bedrijfsvoering.
“We zijn echt een sparringpartner voor ondernemers. Ik zeg wel eens: er zijn ondernemers waarvan ik eerder weet dat ze hun onderneming willen verkopen dan bijvoorbeeld de familie. Zeker bij MKB-ondernemers hangt zakelijk en privé gewoon heel erg samen. Hoe ziet het pensioen van de ondernemer eruit? Wanneer wil hij stoppen met werken en kan dat? En in coronatijd hebben we veel ondernemers geholpen met de verschillende regelingen.
Bij alles wat we doen proberen we ondernemers zo veel mogelijk te ontzorgen, want er komt ontzettend veel op ze af. Dat is ook wel het mooie van dit vak”, vindt Luuk. “Het persoonlijke contact met klanten, je bespreekt het hele palet: zakelijk en privé. En dan komen er ook dingen aan bod als: hoe zorgen we dat straks alles goed geregeld is voor de kinderen?”
Opleidingsbedrijf: collega’s coachen in het vak
Dat persoonlijke contact is er ook volop op de werkvloer. “We zijn écht een opleidingsbedrijf. Elk jaar stromen er nieuwe, jonge assistenten en stagiars binnen. Die je ook probeert te helpen in hun ontwikkeling. Dat is echt heel leuk”, vindt Luuk.
“Het gros van de mensen die hier werken is onder de veertig, we hebben jonge teams en dat geeft altijd dynamiek.” Voor collega’s met weinig of geen werkervaring biedt Moore MKW het Young professional programma, vertelt Luuk.
In dat programma gaan jonge collega’s aan de slag met hun ontwikkeling. “Het is mooi om te zien hoe jonge collega’s aan de slag gaan met het ontwikkelen van hun soft skills en al meteen aan het begin van hun loopbaan contacten leggen met collega’s die werkzaam zijn op de andere kantoren.”
Aandacht en oog voor elkaar
Als manager besteedt Luuk daarnaast ook de nodige aandacht aan de ontwikkeling van collega’s op zijn vestiging in Doetinchem.
“Je hebt je vaste gesprekken staan en daarnaast probeer ik ook altijd even te vragen: hoe gaat het, hoe zit je in de wedstrijd, lukt het met je planning?
Daar probeer ik echt aandacht voor te hebben. Zeker omdat je met de krapte op de arbeidsmarkt ziet dat de werkdruk soms hoog is in de accountancy. En je ziet dat medewerkers zich verantwoordelijk voelen voor hun klanten.”
Samen met de collega’s kijkt Luuk dan of er geschoven kan worden in werkzaamheden. “En soms zeg ik: neem vrijdagmiddag vrij, je hebt nog zoveel vrije dagen staan en die vier uurtjes maken het verschil ook niet meer deze week.”
Doorgroeimogelijkheden: van assistent naar manager
Luuk weet zelf als geen ander hoe het is om door te groeien in je rol en steeds meer verantwoordelijkheid te dragen.
Hij begon in 2005 bij Moore MKW (voorheen KroeseWevers) als assistent in de Accountancy, is nu als AA-accountant tekenbevoegd en is doorgegroeid naar zijn huidige baan als manager in de Accountancy. “Daar moet je wel het nodige voor doen en inzet voor tonen. Naast je werk de opleiding tot AA volgen is bijvoorbeeld wel pittig”, herinnert Luuk zich.
Naast het hebben van die titel, is het bij Moore MKW gebruikelijk om een managementpositie te hebben om daadwerkelijk de handtekening onder de jaarrekening te mogen zetten. “Ik heb eerst een assessment gedaan om te kijken waarop ik mijzelf verder moest ontwikkelen om te kunnen doorgroeien tot de rol van manager. Daarnaast heb ik verschillende gesprekken gevoerd met een externe bedrijfscoach. Je wordt daarin bij Moore MKW heel goed begeleid.”
Management development traject
Inmiddels zit Luuk met andere managers van Moore MKW in het Management development programma van Moore MKW. “Je zit in dat traject met collega’s van verschillende disciplines. Zo zit ik in het traject met collega’s van Audit, Fiscaal en Personeels- en salarisadvies. Ik vind dat juist heel waardevol, want iedereen heeft een andere kijk op een vraagstuk.
Het is prettig om met gelijkgestemde collega’s die in dezelfde fase zitten als jij te sparren over dingen. Over hoe ze bepaalde zaken aanvliegen, hoe ze met bepaalde situaties omgaan. Iedereen loopt tegen zaken aan en met elkaar praten over hoe je daarmee om kan gaan is waardevol en leerzaam.”
Flexibiliteit en de balans tussen werk en privé
In zijn rol als manager bewaakt Luuk de werkdruk van collega’s en probeert hij daarin zelf ook een goed voorbeeld te geven. Als vader van twee dochters en een zoontje heeft hij ouderschapsverlof en werkt hij parttime.
“Ik werk in principe van maandag tot en met donderdag en op de vrijdag werk ik vaak vanuit huis. Dan werk ik van negen tot twaalf en daarna zorg ik voor de kinderen. Als ik doordeweeks de kinderen naar school moet brengen, en iets later begin, kan dat ook prima”, zegt Luuk.
Jouw interesse gewekt?
Heeft het verhaal van Luuk jouw interesse gewekt voor het werken bij Moore MKW? Bekijk snel onze vacatures en zie of er een geschikte vacature voor jou tussen zit.